Liksom för första sjösättningen 11/4 gick andra sjösättningen 9/5 snabbt och smidigt. Fint väder båda gångerna. Enda störningen var Glenns båt som inte ville släppa backläget vid motorstarten, men med ett snabbt fotarbete löste det sig utan skador. Ta det försiktigt vid mastpåsättningarna så blir vi olycksfria i år också! Märk gärna upp era ställningar, stöttor och andra grejor med namn så att ni säkert hittar dem till hösten!
Krossholmens Båtklubbs årsstämma 2015 avhölls 19 mars i Skutehagens Skola i Torslanda med 30-tal deltagare. Allt gick i vanlig ordning och inga större förändringar noterades. Styrelsen utökades med en person, Peter Thorsell som vice arbetsledare, och Per Leffler invaldes i arbetsgruppen. Martin Malmström redogjorde för det nu avslutade muddringsarbetet som gett oss ett vattendjup runt 2,5 meter i hela hamnen. Våra avgifter för 2015, jmf med 2014, lämnades oförändrade, undantagit att kostnaden för båtlyft med kranbil ökats med 100 kr/lyft för att bättre stämma med den verkliga kostnaden (se avgifterna för 2015 under fliken Information). Datum för våra olika aktiviteter, bl.a. arbetsdagar, redovisades och finns nu uppdaterade på vår Aktivitetslista. Närmast kommande större aktivitet blir första sjösättningen 11 april – hinner du med vårarbetet på båten?
Nu går fakturorna ut för medlemsavgifterna 2015. Betala i god tid, föreningen behöver pengarna för att täcka upp för kostnaderna för muddring och andra nyligen gjorda förbättringar i hamnen! Glöm inte att informera styrelsen om eventuella ändringar i din adress, telefonnummer etc!
Lördagen den 28 februari slutfördes muddringen i Krossholmens hamn av rederiet Höj från Danmark. Vi har nu en hamn med ett djup på 2,5 meter överallt. Detta ger oss en stor flexibilitet att placera båtar oberoende av djupgående. Detta var tidigare en stor begränsning. Danska muddringsbolaget Höj har gjort arbetet på ett förtjänstfullt sätt i dialog med våra kunniga Martin och Göran, som dagligen har följt upp och dirigerat åtgärder i våra intressen.
Förhoppningsvis kommer vi inte att behöva någon ny muddring förrän om ca 15 år, d.v.s. runt år 2030. Placering av bommar är nu prioriterat och styrelsen förväntar sig en god uppslutning av de som är kallade på vårens arbetsdagar.
Det tidigare med röd boj markerade grundet vid infarten är nu borttaget. Håller du de två grönmålade stolparna om styrbord vid anlöpningen till hamnen går du fri.
Längst in i hamnen mellan F- och G-bryggan finns en liten bergsklack på ca 1,3 meters djup. Vi har markerat den bom på F-bryggan som ligger närmast grundet med en liten skylt med texten ”GRUND ca 2 meter ut”. Inget problem för motorbåtarna på F-bryggan, men segelbåtarna på G-bryggan får just där försöka hålla sig närmare G-bryggan.
Vid en inspektion längs våra bryggor kan man konstatera att de flesta båtarna är bra förtöjda. Men det finns några undantag med alldeles för klena linor och utan dämpare. Dämpare är viktigt ur hållfasthetssynpunkt, både för båten och förtöjningsbommen. Korta odämpade linor slits snabbt upp vid oväder och både knaparna och bomfästet mår dåligt. Kolla här hur en riktig förtöjning skall se ut.
För att snabba upp och förenkla informationen inom föreningen så gick vi f.o.m. 2012 över till att informera enbart genom email samt på vår hemsida www.krossholmen.se. Men email-adresser ändras då och då. När detta sker så se till att informera styrelsen så att du inte missar framtida viktig information. Skicka ett mail om ändringen till Hans Kolmodin på register@krossholmen.se
Enligt stämmobeslut tillåts det av hanterings och utrymmesskäl inte längre stora otympliga båtstöttningar. Det innebär att vagnar och tunga vaggor måste bytas ut mot stöttningsmaterial som är mer lätthanterat och mindre utrymmeskrävande. Prata med vår hamnkapten om ni har frågor kring detta!